Tietotekniikka


tietSuomessa lukiot voivat tarjota tietoteniikkaa opiskelijoilleen soveltavina kursseina. Tuusulan lukiossa (Hyrylä) vuonna 2016 aloittavat opiskelijat voivat valita seuraavat kurssit:

  • TVT1 – Tietokone työvälineenä lukiossa (ennen vuotta 2016 aloittaneet koodi AT3)
  • TVT2 – Johdatus pelikehitykseen (ennen vuotta 2016 aloittaneet koodi AT4)
  • TVT3 – Ohjelmointi (ennen vuotta 2016 aloittaneet koodi AT1)
  • TVT4 – Pelikehitys (ennen vuotta 2016 aloittaneet koodi AT2)
  • TVT5 – Robotiikka (ennen vuotta 2016 aloittaneet koodi AT5)

 

Lukioon tullessa opiskelijan olisi hyvä hallita perusteet seuraavista

  • netiketti, tiedon haku, sosiaalisessa mediassa toimiminen, tietoturva, tekijänoikeudet
  • tekstinkäsittely (word, writer, tai docs)
  • taulukkolaskenta (excel, calc, tai sheets)
  • esitysgrafiikka (powerpoint, impress, tai slides )
  • pilvipalveluiden hyödyntäminen yhteistoiminnallisessa työskentelyssä

Mikäli edellä mainituissa taidoissa on puutteita kannattaa opiskelijan valita TVT1 – Tietokone ja tietoverkot työvälineenä lukiossa -kurssi. Kurssia suositellaan kaikille lukio-opintonsa aloittaville opiskelijoille.

Tietotekniikan kurssieilla opiskelija oppii muun muassa

  • käyttämään lukiossa tarvittavia ohjelmistoja, sekä Abitti-koejärjestelmää (TVT1)
  • multimedian luomistaitoja, pilvipalveluiden hyödyntämistä, sekä projektityöskentelytaitoja (TVT1)
  • älylaitteiden sovelluskehitykseen liittyviä käytänteitä ja ohjelmointia visuaalisessa ympäristössä (TVT2)
  • nykyaikaisen ohjelmoinnin perusteita JAVA ohjelmointikielellä (TVT3)
  • pelikehitystä (TVT2 ja TVT4)
  • 3D-pelien tuottamista Unity3D:llä (TVT4)
  • C# ohjelmointikielen perusteita (TVT4)
  • Python ohjelmointikielen perusteita (TVT5)
  • Linuxin perusteet, sekä sulautettujen järjestelmien (robotiikan) kehittämistä (TVT5)
  • analysoimaan robotisaation, sekä IoT:n ja tekoälyn kehityksen vaikutuksia yhteiskuntaan (TVT5)